Geef Ajax z’n gezicht terug!

Het is met recht een bewogen week geweest in het land der Ajaxsupporters, het zal u dus ook niet ontgaan zijn dat de supporters het gelazer en bedrog van onze club ten opzichte van het logo zat zijn. Maar hoever moet men gaan om de hoge heren in te laten zien wat een logo voor de supporters betekent? Afgelopen week klonk het startsein voor de campagne “Geef Ajax z’n gezicht terug!”. De impact die het direct teweeg bracht, was van ongekende hoogte en deed zelfs mij een beetje de mond doen openvallen. Over het gezicht van Ajax, sinds de verandering daarvan, begin jaren 90, staan de supporters en club averechts tegenover elkaar. Waar de beweegredenen van het volk duidelijk zijn, zijn die van de club zeer dubieus en naar mijns inziens totaal onrechtvaardig. De strijd was al in de jaren 90 begonnen maar de opstand destijds kon je vergelijken met een demonstratie in Pyongyang, kleinschalig en het werd direct de kop ingedrukt door de machthebbers. Het bereik destijds naar het grote publiek en de middelen (geld, internet, supportersorganisaties, etc. ) waren er simpelweg niet of het stond nog in de kinderschoenen. Vandaag de dag is alles anders en gelukkig maar.

Ajax is de grootste club van Nederland en het kon niet uitblijven dat de supporters meer inspraak kregen in de club. Wat overigens een must is bij elke club in Nederland! Waar het in de jaren 90 een hypocriete, hielenlikkende dynastie was, heeft Ajax eindelijk toe moeten geven dat er zonder ons geen Ajax bestaat. De successen op Europees gebied zijn inmiddels geschiedenis en de grootspraak en het daarbij automatisch behorende falen van de hoge heren was slechts een kwestie van tijd voordat het zichtbaar werd. De hoogmoedigheid heeft ze de welbekende das omgedaan en tot hun resten slechts 2 woorden: Blijf weg!!! Voor jou tien anderen was destijds het meest foute antwoord wat je kon denken en melden, maar men (bestuur en gevolg) dacht echt zo. Wel heren nu zijn jullie erachter hoe het daadwerkelijk is, namelijk: voor JULLIE tien anderen, want de tijd van dictatoriaal machtsmisbruik en zakkenvullerij is voorbij, toch Marc ?

Supporters hebben zich verenigd en staan nu eindelijk massaal op, massaal en gezamelijk als één blok tegen dat foeilelijke nep-logo. Amsterdam werd vorige week wakker, wakker met een posteractie die de stad deed opkleuren. Direct werd het omarmd door iedereen die een Ajax hart draagt. Supporters plaatsen de poster voor hun huiskamerraam maar ook in bloemenstallen, kroegen en winkels is de poster opgedoken. Overal is men het over één ding eens, het oude, klassieke logo moet gewoon terug! Maar om de hoge heren echt wakker te schudden moet er af en toe iets unieks gebeuren. Dat unieke was in mijn ogen afgelopen zondag het geval. Wat daar door de supporters gepresenteerd werd, dat sloeg echt alles. Alles wat de meerderheid van de supporters denkt en voelt stond getekend en beschreven op een ongehoord groot en fenomenaal doek. Het oude Ajax logo, 40 bij 40 meter met daaronder de tekst: “Ouwe we missen je!”. Alleen al bij het zien van dat immens grote doek waar echt uren, dagen, weken, maanden aan vrije tijd is ingestoken door tientallen supporters moet bij de elite toch een belletje zijn gaan rinkelen. De rillingen liepen over me brakke donder heen toen ik in de avond de foto’s bekeek op internet, en zeg nou eerlijk, bij wie niet?

Ik weet zeker dat het heel even stil was bij een ieder die het kunstwerk zag. Het is een staaltje liefde waar je een tv-programma van kan maken, simpelweg omdat dit doek alles zegt over wat wij voelen. Als er ooit een moment van realiteitsbesef bij een voetbalclub moet zijn geweest dan moet dat afgelopen zondag bij Ajax vs. heerenveen geweest zijn. Nogmaals hoge heertjes: hoe ver moet het gaan voordat jullie overstag gaan? Wij stoppen niet meer dus laat het geen Amsterdamse lente worden.